اکتبر 27, 2020

الگوریتم اینستاگرام چطور کار میکنه و چجوری میشه رمزگشاییش کرد؟

اینستاگرام پلتفورمی برای به اشتراک گذاشتن عکس و فیلمه و فرقی نمی کنه چه برندی داشته باشید، چون برای جلب توجه بقیه به محتویاتی که ایجاد می کنید، باید تلاش کنید. آمارها نشون میدن که حدود 80% از حسابهای کاربری اینستاگرام حداقل یه اکانت بیزینس رو فالو کردن. شما هم برای این که میزان دیده شدن محتویات و اکانتتون رو ببرید بالا باید الگوریتم اینستاگرام رو درک کنید. یعنی این الگوریتم اینستاگرامه که مشخص میکنه چه پستی بالاترین پست باشه یا معلوم میکنه پستها به چه ترتیبی برای فالوورها نمایش داده بشن. برای این که از این الگوریتم برای بهتر کردن شرایط پیج خودتون استفاده کنید باید خوب بشناسیدش بخاطر همین توی این مقاله براتون توضیحش دادیم.

الگوریتم اینستاگرام

الگوریتم اینستاگرام برای محتویات پستهاتون به 3 تا نکته اصلی بستگی داره:

  1. زمان به اشتراک گذاشتن پست
  2. رابطتتون با فالوئرها
  3. چقدر محتویاتی که پست کردید برای فالوورهاتون جذابه

زمان به اشتراک گذاشتن پست

یکی از فاکتورهای اصلی که اینستاگرام پستها رو براساسش اولویت بندی میکنه زمانیه که اونا رو به اشتراک گذاشتید. چند وقت پیش پست رو توی این پلتفورم قرار دادید؟ اینستاگرام جدیدترین پستها رو نشون مخاطبینتون میده؛ بخاطر همین این که هر کودوم از پستهاتون رو کی به اشتراک میذارید نقش مهمی داره توی این که کجای صفحه فالوورهاتون قرار بگیره.

رابطتتون با فالوورها

اینستاگرام اولویت رو پستهایی قرار داده که دوستا یا خونوادتون به اشتراک گذاشتن. اینستاگرام فعالیتی که با هر کودوم از حسابهای کاربری دارید رو معیار قرار میده تا مشخص بشه با چه اکانتهایی بیشترین ارتباط رو دارید. حالا برای مشخص شدن میزان ارتباطی که با هر اکانت دارید به چه چیزایی توجه میکنه؟

  • لایکها
  • کامنتها
  • دایرکتها
  • و…

یعنی با هر اکانتی که بیشترین لایک، دایرکت، کامنت و غیره رو داشته باشید پستهاتون هم براشون بالاتر نشون داده میشه چون اینستاگرام اونا رو به عنوان دوستها و خونواده شما شناسایی کرده.

چقدر محتویاتی که پست کردید برای فالوورهاتون جذابه

الگوریتم اینستاگرام توجهش جلب رفتار و فعالیتهای فالوورهاتون میشه و بر اون اساس پستها رو بهشون نشون میده. یعنی بر اساس نوع پستهایی که دیدن و لایک کردن پستهای بعدی هم براشون نشون داده میشه. یعنی اگه شخصی توی اینستاگرام بیشتر پستهای مرتبط با دکوراسیون خونه رو نگاه کرده باشه، اینستاگرام هم بهش بیشتر اینجور پستها رو نشون میده. اینستاگرام یه سیستم تشخیص چهره ام داره که محتویات عکسها رو بررسی میکنه. یعنی اون فالوورهاتون که براشون محتویات تصویری پستهایی که میذارید جذابه، در آینده هم پستهای مشابه بیشتری از شما براشون بالاتر از پستهای بقیه افراد، نشون داده میشه.

مابقی معیارها

مابقی معیارهایی که اینستاگرام بهشون توجه میکنه و نقش مهمی دارن متعددن. مثلا این که هر کاربری چند بار سراغ اینستاگرام میاد، چه زمانی رو توی این اپلیکیشن صرف میکنه و چه تعداد اکانتی رو فالو کرده. یعنی هرچی فالوورهاتون بیشتر از اینستاگرام استفاده کنند شانس این که پست شما بالای بقیه پستها براشون نشون داده بشه هم بیشتر میشه. الگوریتم اینستاگرام به این توجه میکنه که چه پستهایی کیفیت بهتری دارن.

تعداد اکانتهایی که فالوورهای شما دنبال میکنن هم نقش مهمی رو داره. چون هر چی تعداد اکانتهایی که یکی فالو کرده باشه بیشتر باشن شانس دیده شدن پستهای یه اکانت خاص کمتر میشه. همینطور کسایی که فقط چند دقیقه رو توی این اپلیکشین میگذرونن احتمال کمتری وجود داره که بتونن پست شما رو ببینن.

الگوریتم استوریهای اینستاگرام

حدود 500 میلیون آدم از قسمت استوریهای اینستاگرام هر روز استفاده میکنن از این بین بیشترین بازدید  استوریها مال اکانتهای بیزینسیه. اگه شما هم بخواید استوریهایی که بازدید خیلی زیادی دارن رو به اشتراک بذارید باید قبلش بدونید این استوریها بر چه اساسی رنکبندی میشن و جلوتر از بقیه قرار میگیرن. مثل توضیحاتی که در مورد پستها داده شد، استوریهای اینستاگرام هم برای کاربرایی جلوتر نشون داده میشه که بیشترین تعامل رو از طریق دایرکت و پستهاتون با شما داشته باشن.

الگوریتمIGTV  اینستاگرام

توی بخش IGTV 3 بخش وجود داره:

  • برای شما (For You): بر اساس رفتاری که داشتید و پستهایی که سرچ و لایک کردید، اینستاگرام متوجه میشه به چه مباحثی بیشتر علاقه دارید و توی این بخش IGTVهای این مدلی رو براتون نشون میده.
  • دنبال شونده ها (Following): بر اساس ویدیوهای که کسایی که شما فالو کردید بهتون نشون داده میشه.
  • محبوب (Popular): این قسمت ام ویدیوهایی رو که توی اینستاگرام ترند و محبوب شده رو بهتون نشون میده.

چطوری الگوریتم اینستاگرام رو بشناسیم و ازش به نفع خودمون استفاده کنیم؟

تا الان یه سری توضیحات رو بهتون گفتیم که الگوریتم این اپلیکیشن رو بهتر بشناسید. حالا بهتون راه هایی رو پیشنهاد میکنیم که با کمکشون بتونید از این الگوریتم به سود اکانت خودتون استفاده کنید..

تولید محتویاتی که ایجاد تعامل کنه

برای این که از رقیبهاتون جلو بزنید خیلی مهمه پیج موفقی داشته باشید و استوریهای محبوب داشتن میتونه کمکتون کنه. حدود 38% ویدیوها بیشتر از عکسها واکنش و بازخورد مخاطب رو جلب میکنه. یعنی ویدیوهایی که توی پست و استوری میذارید بیشتر فالوورهاتون رو ترغیب میکنه استوریتون رو ریپلای کنن یا براتون کامنت بذارن. اگه تعامل فالوورهاتون زیاد باشه این احتمال وجود داره اون ویدیو وایرال شه. برای این کار تمرکزتون باید روی سرگرم کردن یا آموزش دادن به مخاطبینتون باشه و با متونی که میذارید نشون بدید براشون ارزش قائلید. ویدیوهای “چگونه یه کار مشخصی رو انجام بدیم؟”، “چطور فلان غذا رو درست کنیم؟” و غیره هم خیلی کمک میکنن. علاوه بر اینها میتونید یه پلتفورمی رو توی پست یا استوریتون ایجاد کنید و از بقیه سوال بپرسید.

مخاطبینتون رو سرگرم کنید و محتویاتی رو ایجاد کنید که از نظر دیداری براشون جذابیت داشته باشه چون اینجوری بعدا هم هی میخوان به پیجتون سر بزنن و هر چی بیشتر سراغ پیجتون بیان، الگوریتم اینستاگرام هم بیشتر به نفعتون عمل میکنه.

مداوم پست بذارید

مداومت توی پست گذاشتن خیلی مهمه؛ مثلا اگه حداقل روزی یه دفعه پست میذارید یا چند بار توی یک روز، باید این چرخه رو همینجوری ادامه بدین. بر طبق نوع فعالیتی که دارید میتونید یه برنامه ای رو واسه پست گذاشتن و استوری گذاشتن خودتون در نظر بگیرید و همون رو دنبال کنید. مداومتی که توی نحوه و زمان پست گذاشتنتون دارید تضمین میکنه که محتویاتی که ایجاد کردید توسط آدمای بیشتری دیده بشه و هر چی بیشتر پست یا استوری شما دیده بشه درصد تعامل مخاطبینتون هم بالاتر میره.

وقتی پست بذارید که مخاطبهاتون بیشتر فعالن

محتویاتی که دیرتر پست شدن توی صفحه فالوورها جلوتر نشون داده میشن پس مهمه که متوجه شین بیشترین زمان فعالیت کاربرهایی که شما رو فالو کردن کی هست. طبیعیه که وقتی پستی رو میذارید که توی اون زمان فالوورهای بیشتری فعالیت دارن شانس دیده شدن اون پست و جذب تعامل دنبال کننده هاتون هم بیشتر میشه.

عملکرد محتویات اینستاگرام خودتون رو بررسی کنید

هر چی تعامل در خصوص یه پستی بیشتر باشه، اون پست بالاتر نشون داده میشه و بهترین راه برای بالا بردن پستهاتون فهم این مسئله است که چه نوع محتویاتی تعامل برانگیزن و چه نوع محتویاتی جذابیت کمتری برای بقیه دارن. شما میتونید ابزار ارزیابی شبکه های اجتماعی رو به کار بگیرید و به کمک اون عملکرد خودتون رو توی اینستاگرام بررسی کنید. با کمک این ابزار میفهمید کدوم پستهای شما پرطرفدار بودن و کدوم پستها اثرگذاری کمی داشتن. همینطور میتونید در مورد مخاطبهاتون با توجه به این که چه پستهایی رو بیشتر پسندیدن، اطلاعات کسب کنید و بیشتر توی اون حوزه ها فعالیت داشته باشید.

میتونید از محتویاتی که قبلا تولید کردید و تعامل زیادی رو به خودش جلب کرده الهام بگیرید و توی آینده از اون سبک پستها ایجاد کنید. چون اینجوری احتمال زیادی وجود داره که اون مدل پستها بازم محبوب باشن. برای رسیدن به این هدف میتونید از ابزار گفته شده استفاده کنید؛ این برنامه تعداد لایکها، گروه سنی، شهر محل اقامت و جنسیت کسایی رو که هر پستی رو دیدن بهتون نشون میده.

جمع بندی سریع

الگوریتم اینستاگرام بر اساس 3 تا معیار اصلی عمل میکنه:

  1. زمان به اشتراک گذاشتن پست
  2. رابطتتون با فالوورها
  3. چقدر محتویاتی که پست کردید برای فالوورهاتون جذابه

علاوه بر اینها، اینستاگرام از تعداد دفعات و مدت زمانی که هر کاربری از این اپ استفاده میکنه و تعداد پیجهایی که فالو کرده استفاده میکنه که مشخص کنه چه پستها و استوریهایی اول براش نمایش داده بشن. پس اگه میخواید این الگوریتم به نفع شما عمل کنه به نکته های زیر توجه کنید:

  • محتویاتی رو ایجاد کنید که آموزشی یا سرگرم کننده باشن چون باعث میشن پستهاتون بالاتر قرار بگیرن
  • توی زمان پست گذاشتنتون تداوم داشته باشید
  • تمرکزتون روی پست گذاشتن توی زمانهایی باشه که فالوورهاتون فعالتر هستن
  • پستها و فعالیتهای قبلی اینستاگرامتون رو بررسی کنید تا متوجه بشید کدوم پستها طرفدارتر بودن و کودوم پستها توجه آدمای زیادی رو به خودشون جلب نکردن

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *